Liland: - Jeg anbefaler å ha noen konkurranselike økter

24.03.2020 Ivar Haugen

Landslagsmann Lukas Liland har gode råd for denne krevende perioden.

 

 

Lukas Liland har gode treningsråd.


2019_JWOC_mellom_Lukas_Liland_02 (2)-470.jpg

 

Det er krevende tider med sterke føringer fra helsemyndighetene på hva vi kan foreta oss for å begrense smitte av corona-viruset.


For å skape motivasjon og samtidig kanskje gi noen tips til treningsformer i denne perioden, har vi hørt med våre landslagsløpere hva de gjør og hvordan de tenker i denne tiden.

 

Først ut var landslagssjef Jørgen Rostrup. Deretter var det Kamilla Olaussen, Silje Ekroll Jahren og Victoria Hæstad Bjørnstad som delte med seg av sine tips i forrige uke.

Denne uken ble innledet av Elias Jonsson.

 

Deres tips kan du lese via linkene nedenfor.

 

Jørgen Rostrup

Kamilla Olaussen

Silje Ekroll Jahren

Victoria Hæstad Bjørnstad

Elias Jonsson
 

I dag er det Elias Jonssons sin lagkamerat både fra laget som vant gull under junior-VM stafett, NM-stafett og junior-NM stafett i fjor – Lukas Liland.

Begge de to er orienteringsfostret i Nydalens SK, men denne sesongen løper førstnevnte – Elias – for NTNUI, mens dagens mann – Lukas – har flyttet til Uppsala, og vil representere OK Linné internasjonalt.


Lukas Liland har gitt sine betraktninger i form av å svare på fire spørsmål.


Hvilke konsekvenser får situasjonen for dine løp, samlinger og trening?

- Konsekvensen av viruset for meg, på et helt sportslig plan, er at alle konkurranser og samlinger de neste ukene, og kanskje også månedene, er avlyst eller utsatt.

- I Sverige, hvor jeg bor og studerer, er det ikke så strenge forbud som i Norge, så det er fortsatt lov å arrangere treninger og mindre løp her.

- Treningssituasjonen den neste tiden blir med andre ord ganske lik som den har vært stort sett gjennom vinteren.

 

Hvordan trener du i denne perioden?

- Jeg kommer nok til å opprettholde en ganske god treningsmengde siden det ikke virker som om jeg behøver å være i toppform med det aller første, og holde det jevnt og kontinuerlig slik jeg har forsøkt å gjøre det i vinter.


- Når det ikke blir så mye konkurranser, prøver jeg å ha en del konkurranseliknende treninger, som o-intervaller og rene sprint-, mellom-, og langdistansetreninger, gjerne i form av fellesstarter. 

 

Hva anbefaler du for elite, ungdom/junior og mosjonister når det gjelder trening i denne perioden?

- For ungdommer og juniorer vil jeg anbefale å prøve å simulere en del konkurransesituasjoner. Mange klubber har laget økter som det henger poster ute på, som kan gi vel så bra treningskvalitet som vanlige o-løp. Å ta en slik løype fullt seriøst er både nyttig og veldig gøy.
 

- Hvis en gruppe for eksempel kan bli enige om at alle skal gjøre sitt beste på en slik løype en gang i uka, kan man med bruk av GPS-klokker analysere både strekktider og veivalg i etterkant og lage resultatlister. 

 

Hvordan skal en holde på motivasjonen? (når en ikke vet hva som kan bli første konkurranse)

- Konkurranser er det morsomste jeg vet, så jeg synes selvfølgelig det er synd at det ikke blir så mye av det fremover. Men jeg tenker også at det ikke er noe poeng i å gjøre situasjonen verre enn den er, før eller siden er ting tilbake til det normale og da vil nok de fleste glemme denne unntaksperioden rimelig kjapt.

 

- I mellomtiden er det ikke så mye man kan gjøre, bortsett fra å være fleksibel og prøve å ha det litt gøy på trening. Alle som sliter med det, bør bruke litt tid på å se filmen The Big Lebowski. "The Dude abides!"