Langedal Breivik: - Tren det du har lyst til

26.03.2020 Norges Orienteringsforbund

Landslagsmann Eirik Langedal Breivik har gode råd til trening i denne krevende perioden.

 

 

Eirik Langedal Breivik kunne juble for NM-gull i fjor høst, i dag gir han treningsråd i disse smitteverntider.

 

 

Det er krevende tider med sterke føringer fra helsemyndighetene på hva vi kan foreta oss for å begrense smitte av corona-viruset.


For å skape motivasjon og samtidig kanskje gi noen tips til treningsformer i denne perioden, har vi hørt med våre landslagsløpere hva de gjør og hvordan de tenker i denne tiden.

 

Først ut var landslagssjef Jørgen Rostrup. Deretter var det Kamilla Olaussen, Silje Ekroll Jahren og Victoria Hæstad Bjørnstad som delte med seg av sine tips i forrige uke.

Denne uken ble innledet av Elias Jonsson, før det var Lukas Liland og Håvard Eidsmo som delte med seg av sine råd og tips.

 

Du kan lese dette via linkene nedenfor.

 

Jørgen Rostrup

Kamilla Olaussen

Silje Ekroll Jahren

Victoria Hæstad Bjørnstad

Elias Jonsson

Lukas Liland

Håvard Eidsmo

 

I dag er det NM-gullvinner på mellomdistanse fra i fjor – Eirik Langedal Breivik – som gir sine veloverveide svar på noen kjappe spørsmål.


Hvilke konsekvenser får situasjonen for dine løp, samlinger og trening?

- Jeg har valgt å bli i Trondheim der jeg studerer.

- Planen var egentlig å dra sørover på Bergen Sprint Camp og 10mila-samling, men det utgår selvfølgelig.

Hvordan trener du i denne perioden?

- Med mye innetid der jeg i alle fall gjør skole, lager mat, har fritiden min på samme sted, så er det å gå ut å trene forfriskende for hodet.

- Jeg trener stort sett det jeg har lyst til å trene.

- Det innebærer mye rolige skiturer i marka og løpeturer hjemmefra. Litt styrke i stua funker også fint.

- Har i det siste ikke trent noen hardøkter og stresser heller ikke med det.

Hva anbefaler du for elite, ungdom/junior og mosjonister når det gjelder trening i denne perioden?

- Tren først og fremst det du har lyst til og har motivasjon til.

- Jeg tenker det er lurt å gjøre ting enkelt og trene hjemmefra. Ikke stress med å komme i form, men om formen er der så bruk den på lengre turer.

- Få med alle du bor med på treningstur kan være fint, kose seg på tur og ikke tenk på tempoet. Om tempoet er viktig så kanskje lurt å finne seg noen fysiske mål, som å bli raskere på en rundløype på sti.

Hvordan skal en holde på motivasjonen? (når en ikke vet hva som kan bli første konkurranse)

- Sett en podkast på øre, anbefaler «Friminutt».